Meestal reageer ik met de woorden: ‘Dat is mooi en de kans om iets te verzinnen, misschien iets nieuws?!’ Of mijn optimistische woorden: ‘Weet je dat je creatiever wordt van verveling.’De kinderen kijken me dan vaak mopperig aan want daar zijn ze het totaal niet mee eens.
Hebben de kinderen gelijk? Is een spelletje op de computer een goede remedie tegen verveling?
Hebben de kinderen gelijk? Is een spelletje op de computer een goede remedie tegen verveling? Wat is die verveling eigenlijk, er is op de BSO namelijk zoveel voorhanden om je mee te vermaken: knutselmaterialen, speelgoed, een buitenplein en een gymzaal. Noem maar op. Toch is het niet zo eenvoudig.
In de de literatuur wordt over verschillende soorten verveling geschreven. Zo bestaat er chronische verveling die regelmatig eindigt in een depressie. Er is verveling omdat je aanwezig bent bij iets wat je niet interesseert, maar toch aanwezig moet zijn, omdat je even niets hoeft of omdat er geen externe input is.
Verveling bij kinderen blijkt vaak voort te komen uit niet actief hoeven nadenken.
Verveling bij kinderen blijkt echter vaak voort te komen uit niet actief hoeven nadenken. Tijdens die fase gaat een kind fantaseren en bedenkt vervolgens iets om te doen. Dit zorgt voor het vrijkomen van de neurotransmitter dopamine, ofwel een geluksgevoel. Omdat het kind verzint en zelf tot een activiteit komt verandert het spectrum van ontevreden naar ontspannen en vrolijk.
Dat klinkt goed. Als kinderen zich vervelen op de BSO zijn ze dus ontspannen. Het actieve nadenken, op school van toepassing, is verdwenen en dus ontstaat er ruimte voor het bedenken van eigen activiteiten.
Meestal zijn ze binnen vijf minuten iets aan het doen. Ze verzinnen iets of sluiten aan bij een spel dat andere kinderen spelen.
Het feit dat de kinderen mijn woorden: ‘Joepie een verveelmoment, wat fijn en we gaan geen spelletjes op de computer doen’, niet met gejuich ontvangen dien ik voor lief te nemen. Meestal zijn ze binnen vijf minuten iets aan het doen. Ze verzinnen iets of sluiten aan bij een spel dat andere kinderen spelen. Soms gaan ze in op het aanbod een bordspelletje te doen (met de pedagogisch medewerker), om daarna alsnog zelf een activiteit te ondernemen. Lang leve de verveling!